Irritant hé, als de gestreamde video vastloopt of wanneer het downloaden van dat belangrijke document zo lang duurt. Waarschijnlijk herkent u het wel: soms lijkt uw internet niet snel. Vaak wordt gedacht dat het aanschaffen van een sneller internetabonnement dan dé oplossing is voor een trage verbinding. Internet en WiFi worden dan ook vaak als hetzelfde gezien. Maar is dat eigenlijk wel zo? Daarover leest u in dit blog meer. En… spoiler alert: WiFi en internet is zeker niet hetzelfde!
Internet vs. WiFi
We benoemden het al kort: internet en WiFi zijn niet hetzelfde. Laten we daarom eerst dieper induiken op de verschillende termen. In de netwerktechniek praten we over WAN (Wide Area Network) en LAN (Local Area Network). WAN is de verbinding met alles buiten uw woning. LAN is de verbinding met alles binnen uw woning, ook wel uw interne netwerk. 87 procent van de communicatie tussen apparaten op het interne netwerk gebeurt via WiFi. Via providers (zoals Ziggo, KPN) sluit u een abonnement op het internet af, zo wordt uw interne netwerk aangesloten op het wereldwijze netwerk dat we ‘internet’ (WAN) noemen. Hiermee kunt u gebruik maken van onder andere e-mail, websites, YouTube, Spotify, etc… Dit betekent echter niet dat u zonder internettoegang niets meer kunt met het interne netwerk! Want wanneer er een internetstoring is, kunt u nog steeds uw smarthome apparatuur zoals verlichting bedienen of een document uitprinten.
Om internet in de woning aan te sluiten op het interne netwerk, moet deze worden aangeboden in de ‘taal’ van het interne netwerk. Een modern moduleert (vertaalt) het signaal naar informatie die geschikt is voor het interne netwerk. Omdat we tientallen apparaten in huis hebben die gebruik maken van maar één internetaansluiting, is er ook een router nodig. De router is eigenlijk de ‘directeur’ van het interne netwerk: hij opent en verdeelt alle pakketten binnengekomen informatie naar het juiste apparaat. Zo worden de beelden van een film verstuurt naar de tv in de woonkamer en zie je de beelden van een spel op de PlayStation.
De router kan communiceren met meerdere apparaten, maar heeft standaard maar één uitgang. Daarom zit er achter een router een switch. Die zorgt ervoor dat de pakketten die de router klaar heeft staan ook daadwerkelijk bij het juiste apparaat komen. Achter de switch kan ook een access point zijn geplaatst. Een access point is een apparaat dat het signaal uit de kabel omzet naar een draadloos signaal (WiFi). Aan dat access point kunnen ook weer diverse apparaten zijn verbonden. Maar een access point doet eigenlijk niets anders dan de informatie omzetten in een draadloos signaal en andersom.
Verbonden met WiFi zonder internet
WiFi is niet alleen nuttig om mee te internetten, maar kan ook worden gebruikt door andere apparaten. Denk aan een robotmaaier of slimme lampen. Zonder WiFi kunnen deze systemen niet werken, maar zonder internet kunnen deze systemen wél werken. Apparaten kunnen namelijk met elkaar communiceren via WiFi zonder internet. Hierdoor is het dus mogelijk om verbonden te zijn met WiFi, zonder dat er internet is. Hierdoor kunt u gewoon uw lampen bedienen of documenten printen.
Het verschil tussen internet en WiFi
Bovenstaande uitleg laat zien dat ‘internet’ en ‘WiFi’ niet hetzelfde zijn. De term ‘WiFi’ wordt echter wél vaak gebruikt voor internet. We zien dan ook vaak dat mensen hun WiFi de schuld geven als iets niet goed werkt, terwijl het in werkelijkheid het internet is wat stoort. Stel, u hebt een werkkamer op zolder en bent ontevreden over het internetsignaal dat u ontvangt op uw mobiele telefoon, helemaal rechts op de afbeelding. U bent dan misschien geneigd om de internetsnelheid te verhogen. Maar dat lost niets op. Het kan namelijk zijn dat uw router helemaal beneden in de meterkast zit, en het WiFi signaal simpelweg niet boven op zolder kan komen. In dat geval is het aan te raden om goede WiFi te laten installeren in de woning. Onze collega Arend Jan legt dit helder uit in de video hieronder.
Een goed WiFi-netwerk verdient zichzelf terug
Wist u tot slot dat een goed WiFi netwerk zichzelf ook kan terugverdienen? Veel internetaanbieders beloven gouden bergen met soms wel 1000 Mbit/seconde downloadsnelheid, maar een gemiddeld huishouden heeft eigenlijk niet meer dan 150 tot 200 Mbit/s internet nodig. Hierdoor zijn uitgebreide abonnementen overbodig. Uiteraard met één kanttekening: er moet een goed werkend WiFi-netwerk zijn dat het internet via accesspoints over de woning verdeelt.
Advies nodig?
Heeft u ook last van traag internet of komt uw verbinding niet tot overal in uw woning? Neem dan contact met ons op, wij adviseren u graag over een passende oplossing.